Wednesday, January 8, 2014

Pelbagai Kaedah Menjana Keuntungan Dalam Pasaran Saham

Assalamualaikum.

Dalam pelaburan saham ini sebenarnya terdapat banyak strategi yang boleh digunapakai bagi menjana keuntungan. Ada yang sifatnya jangkamasa pendek dan ada pula yang untuk satu jangkamasa sederhana mahupun panjang. Ada yang menggunakan kaedah analisa kewangan dan ada juga yang menggunakan analisa teknikal melalui pembacaan carta. Ia sebenarnya berdasarkan kepakaran seseorang itu.

Dalam hal ini lain trader lainlah kepakarannya. Trader Analisa Teknikal juga punya variasi dan cara yang berbeza. Lain trader lain resepinya dalam pemilihan indikator-indikator pasaran mahupun time frame yang mereka pilih.

Ada trader yang memilih untuk trade hanya setengah jam pertama dan setengah jam terakhir pasaran, ada trader yang menggunakan sistem 1,2,3 dalam membaca carta, ada yang menggunakan kaedah scalping kaedah yang sering digunakanpara PDT iaitu masuk dan keluar dalam volume yang banyak hanya pada satu bit pasaran bagi menjana keuntungan, ada pula yang menggunakan software-software tertentu bagi membuat pemilihan dan pembelian saham dan banyak lagi.

Kemudian ada pula trader yang tidak menggunakan teknik Analisa Teknikal sebaliknya membeli saham pada hari T+4 dengan menunggu pelabur-pelabur kontra menjual saham-saham yang mereka tidak membuat settlement. Seterusnya ada yang menggunakan strategi buy on rumors and sell on news. Malah ada juga yang menanti signal dalam pasaran yang diberikan oleh para sindiket sepertimana contoh di bawah ini.


Strategi lain ialah strategi Dollar Cost Averaging iaitu strategi menurunkan purata harga saham dengan pembelian berdasarkan nilai duit yang sama secara gradual. Strategi ini sering digunakan pakai oleh Saham Amanah mahupun pelabur yang poketnya dalam. Strategi Chanelling pula digunakan untuk menjana keuntungan berkali-kali dengan satu saham yang serupa.

Strategi Switching pula digunakan bagi menukar satu saham kepada satu saham yang lain bila saham yang dibeli untuk pergerakannya perlahan dan mengambil masa yang lama.



Mencari resepi yang terbaik dan sesuai dengan anda juga merupakan satu cabaran sebenarnya. Ini kerana ada trader yang bekerja dan tidak dapat melihat pasaran pada setiap masa jadi anda sering terlambat membeli atau menjual saham bagi menjana keuntungan.

Kepada yang ingin tahu, FY menggunakan kombinasi pelbagai strategi dalam pasaran saham bagi menjana keuntungan kepada para pelabur yang melabur dengan FY. Ini kerana FY melihat dan memerhatikan pasaran setiap masa setiap hari jadi kebanyakan strategi ini boleh digunapakai.

Dalam hal ini carilah mentor yang boleh mengajarkan strategi yang sesuai buat diri anda. Sesuai dengan masa terluang anda, sesuai dengan modal pelaburan anda, sesuai dengan risiko yang boleh anda ambil dan sebagainya.

Walau apapun strategi yang anda gunakan FY doakan anda dapat menjana keuntungan dan meningkatkan pendapatan anda yang mana secara tak langsung meningkatkan ekonomi ummah secara keseluruhannya. Mengetahui hakikat itu sudah cukup menggembirakan FY.
  
Sekian dahulu.

Semoga pengisian ini membawa manfaat kepada ada.

FY
Naib Presiden

Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia

PS - Andai anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai rahsia menjana keuntungan di Bursa Malaysia ini jemputlah datang ke Seminar Super Investor bersama FY pada 18 Januari ini. Layari www.seminarsaham.com.my untuk mendaftar.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.